Uczniowie chcący pokazać innym jak realizują doświadczenia fizyczne, mają okazję
zgłosić swoje prace indywidualne lub zbiorowe w działaniu Aktywni Eksperymentatorzy.
Jak wziąć udział w AE?
Wykonaj doświadczenie (samodzielnie lub w grupie), udokumentuj ten proces
- nagrywając krótki (do 30 s) film, lub
- wykonując zdjęcia (max. 6) z krótkim opisem (do pół str. A4),
a następnie prześlij do nas przygotowany materiał za pośrednictwem strony internetowej AE.
Prace uczestników będą zasilały internetowe repozytorium doświadczalne umożliwiając innym oglądanie przebiegu realizacji doświadczeń.
Wśród zgłoszonych prac Jury wybierze i nagrodzi najlepsze i najciekawsze w czterech grupach wiekowych:
a) dzieci i młodzież nie mająca kontaktu z fizyką jako klasycznym przedmiotem: w wieku wczesnoszkolnym - klasy 1-3,
b) dzieci i młodzież nie mająca kontaktu z fizyką jako klasycznym przedmiotem: uczniowie klas 4-6,
c) młodzież realizująca program kształcenia fizyki na poziomie szkoły podstawowej (uczniowie klas 7-8),
d) młodzież realizująca program kształcenia fizyki na poziomie szkoły ponadpodstawowej (pozostali do 18 roku życia).
Nagrody rzeczowe zostaną wręczone laureatom konkursu AE w trakcie show demonstracyjnego,
na które zostaną zaproszeni laureaci w towarzystwie swoich klas/grup.
Regulamin konkursu znajdziecie na naszej stronie. Konkurs startuje we wrześniu 2020 roku.
Liczymy na udział w AE tych wszystkich osób, które już posiadają pewną wiedzę z obszaru nauk ścisłych,
ale równie gorąco zachęcamy do aktywności wszystkie kreatywne, młode i świeże umysły pełne pomysłów na ukazanie praw otaczającego nas świata.
Liczymy, że uczestnicy działania Aktywni Eksperymentatorzy odkryją w sobie predyspozycje matematyczno-fizyczne samodzielnie wykonując doświadczenia.
Chcący wziąć udział w konkursie AE powinni wykazać się wszechstronnością – poza umiejętnością wykonania doświadczeń
potrzebna będzie też wiedza i umiejętność przygotowywania materiałów audiowizualnych i wykonywania zdjęć. Liczy się pomysłowość i kreatywność.
Terminarz działań konkursowych:
Zgłaszanie prac: 1. września - 18. pażdziernika9. listopada 2020 r.
Posiedzenie Jury oceniającego nadesłane prace: do 26. października13. listopada 2020 r.
Ogłoszenie wyników: 27. października14. listopada 2020 r.
Wręczenie nagród: 21. listopada 2020 r. (sobota).
Regulamin
Szczegółowe zasady udziału w konkursie Aktywni Eksperymentatorzy określone zostały w Regulaminie Projektu
Społeczne Repozytorium Doświadczeń. Dla ułatwienia poniżej znajduje się fragment Regulaminu dotyczący konkursu AE.
§ 6 Zasady udziału w działaniu Aktywni Eksperymentatorzy
1. Organizatorem konkursu Aktywni Eksperymentatorzy jest Stowarzyszenie LuTEN.
2. Na procedurę konkursową Konkursu Aktywni Eksperymentatorzy składają się:
a) zgłoszenie pracy konkursowej poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www,
b) weryfikacja pracy konkursowej pod względem formalnym,
c) udostępnienie pracy konkursowej na stronie www,
d) ocena pracy konkursowej przez Jury Konkursowe,
e) ogłoszenie wyników AE oraz wręczenie nagród Laureatom połączone z udziałem w show demonstracyjnym.
3. W konkursie mogą brać udział beneficjenci:
a) indywidualni – jednoosobowo zgłaszający samodzielnie przygotowaną pracę konkursową;
b) grupowi – zespołowo zgłaszający pracę konkursową przygotowaną przez dwie i więcej osób (np. klasa, koło naukowe).
4. W przypadku osób niepełnoletnich, zgłoszenie do konkursu wymaga zgody opiekuna prawnego. Zgoda ta wymagana jest w formie pisemnej
lub będzie weryfikowana przez ZP na drodze elektronicznego potwierdzenia w kontakcie ze wskazanym opiekunem (e-mailowo, telefonicznie).
5. Dopuszczalne jest zgłoszenie dowolnej liczby prac konkursowych przez jednego beneficjenta (indywidualnego lub grupowego).
6. W przypadku zgłoszenia przez beneficjenta więcej niż jednej pracy konkursowej, nagrodzona może być tylko jedna z nich.
7. Pracą konkursową beneficjenta indywidualnego jest samodzielne, zaś grupowego - zespołowe
wykonanie doświadczenia fizycznego i udokumentowanie tego procesu w formie:
a) filmu trwającego do 30 sekund, lub
b) zdjęć (max. 6) wraz z krótkim opisem realizacji i/lub wyniku eksperymentu (max. ½ str. A4, czcionka 11).
8. Doświadczenia fizyczne wykonywane przez beneficjentów nie mogą naruszać zasad współżycia społecznego, lub narażać
ich uczestników na niebezpieczeństwo bezpośrednie lub pośrednie. Doświadczenia powinny być wykonywane z zachowaniem zasad BHP,
a w przypadku osób niepełnoletnich pod nadzorem nauczyciela/pełnoletniego opiekuna.
9. Zgłoszenie pracy konkursowej odbywa się wyłącznie poprzez formularz konkursowy dostępny na stronie www.
10. Beneficjent indywidualny zgłaszający pracę konkursową jest zobowiązany do podania swojego imienia i nazwiska,
wieku oraz danych kontaktowych. Beneficjent grupowy jest zobowiązany wskazać powyższe dane dla wszystkich osób wchodzących w skład zespołu.
W przypadku osób niepełnoletnich wymagane jest również podanie imienia i nazwiska opiekuna (rodzic/nauczyciel/opiekun/lider)
oraz danych kontaktowych do niego: numeru telefonu i adresu e-mail.
W przypadku stwierdzenia podania nieprawdziwych danych, praca zostanie wykluczona z kolejnych etapów procedury konkursowej.
11. Zgłoszenie pracy w konkursie jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na upublicznienie pracy i wizerunku osób
w niej występujących poprzez umieszczenie pracy wśród materiałów AE na stronie www oraz jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody
na publikację wizerunku autora/autorów w materiałach promocyjnych Projektu.
12. LuTEN zastrzega sobie prawo weryfikacji materiału przesłanego przez beneficjentów pod kątem zgodności
z wymaganiami konkursu. Materiały nie spełniające formalnych wymagań konkursu nie zostaną dopuszczone do dalszej procedury konkursowej.
13. Prace konkursowe będzie oceniać Jury Konkursu odrębnie w 4 kategoriach wiekowych zgodnie z § 3, pkt 2.
14. Wyniki konkursu zostaną ogłoszone niezwłocznie po posiedzeniu Jury Konkursu AE za pośrednictwem strony www,
a Laureaci oraz ich opiekunowie zostaną poinformowani e-mailowo/telefonicznie o wygranej.
15. Nagrodami w Konkursie AE są:
a) nagrody rzeczowe dla Laureata/Laureatów, przyznawane odrębnie w każdej z grup wiekowych wskazanych w § 3 pkt. 2.,
b) zaproszenie dla Laureata/Laureatów na nieodpłatne show demonstracyjne zorganizowane w siedzibie LuTEN,
c) przywilej wskazania grupy uczestników (np. klasa, koło naukowe) towarzyszących Laureatowi/Laureatom w uroczystości wręczenia nagród i show demonstracyjnym.
16. Grupa uczestników show demonstracyjnego towarzyszących Laureatowi, o której mowa w § 6 pkt. 15.c)
zostanie ustalona w porozumieniu z Laureatem i jego opiekunem. Grupa ta musi spełniać warunki stawiane beneficjentom
i jest ograniczona do dzieci i młodzieży uczącej się z woj. lubelskiego, świętokrzyskiego i podkarpackiego w wieku 6-18 lat.
17. Stowarzyszenie LuTEN nie zapewnia transportu do siedziby LuTEN ani nie pokrywa kosztów
pobytu Laureatów konkursu i osób im towarzyszących w trakcie uroczystości wręczenia nagród.
18. Ramy czasowe Konkursu AE są następujące:
a) zgłaszanie prac: 1. września 2020 r. - 18. października9. listopada 2020 r.;
b) posiedzenie Jury: do 26. października13. listopada 2020 r.;
c) ogłoszenie wyników: 27. października14. listopada 2020 r.
Formularz zgłoszeniowy
nieaktywny - konkurs zakończono
Zgłoszenie pracy w konkursie Aktywni Eksperymentatorzy
Dane zapisano. Teraz możesz dodawać prace konkursowe.
ZGŁASZANA PRACA NR 1
Tytuł pracy
Rodzaj pracy:
film (max. 30 sekund)
zdjęcia (max. 6)
Film (.mp4):
Zdjęcie 1 (.jpg):
Zdjęcie 2 (.jpg):
Zdjęcie 3 (.jpg):
Zdjęcie 4 (.jpg):
Zdjęcie 5 (.jpg):
Zdjęcie 6 (.jpg):
Opis:
albo
Laureaci konkursu Aktywni Eksperymentatorzy
Kategoria
Miejsce
Imiona i nazwiska Laureatów
Tytuł nagrodzonej pracy
Pierwsza grupa wiekowa A
I miejsce
Emilia Jasińska
Weronika Świątek
Zofia Zielińska
Maja Lepionka
Zuzanna Król
Lilianna Morawicka
Jakub Kusiak
Oskar Szajna
Karol Kozak
"Wulkan w słoiku"
II miejsce
Buse Ahmedova
Michał Bajer
Gabriela Cygan
Franciszek Czarnecki
Oliwia Dorf
Jakub Młynarczyk
Lena Otachel
Lena Piwowarczyk
Julia Staciwa
Maja Zarańska
Narin Ibraymova
Aleksandra Smyka
Aurelia Łukasiewicz
Piotr Płodzik
Olga Korzeniewska
Wojciech Sierszyński
Wiktoria Leszczyńska
"Ciecz nienewtonowska"
III miejsce
Cyprian Knieja
"HELIKOPTER"
III miejsce
Karol Czerw
"Przewrotna woda"
Druga grupa wiekowa B
Praca wyróżniona
Gabriela Czerw
"Słoikowa pompa"
Praca wyróżniona
Franciszek Dudek
"FrankoLab - Wulkaniczny wybuch"
Trzecia grupa wiekowa C
II miejsce
Zuzanna Niezgoda
"Lewitujące jajko"
II miejsce
Zofia Posiej
"Topnienie lodu przyspieszone 350 razy - film poklatkowy"
III miejsce
Kaja Jęczeń
"Próżnia w puszce"
Praca wyróżniona
Nikola Kmiecik
Krzysztof Martyniszyn
Wiktor Gruszczyński
Julia Kruk
"Zjawisko luminescencji - świetlny eksperyment"
Praca wyróżniona
Julia Hotała
"Lampa Alladyna"
Praca wyróżniona
Filip Prędotka
Norbert Ziólkowski
"Prąd z ogródka"
Praca wyróżniona
Kacper Molenda
"Moc napięcia powierzchniowego wody"
Praca wyróżniona
Mateusz Zyśk
"Wirujące balony"
Czwarta grupa wiekowa D
I miejsce
Mikołaj Wybacz
"Obrazowanie smugowe"
II miejsce
Maksymilian Golec
"Generator termoelektryczny"
Praca wyróżniona
Mateusz Groszek
Konrad Korgol
"Fala przy różnych częstotliwościach"
Repozytorium prac AE
Prace zgloszone w konkursie Aktywni Eksperymentatorzy.
Zespół: Grupa Pszczółki
Buse Ahmedova , 6 lat
Michał Bajer, 6 lat
Gabriela Cygan , 6 lat
Franciszek Czarnecki, 6 lat
Oliwia Dorf, 6 lat
Jakub Młynarczyk , 6 lat
Lena Otachel, 6 lat
Lena Piwowarczyk , 6 lat
Julia Staciwa, 6 lat
Maja Zarańska , 6 lat
Narin Ibraymova, 6 lat
Aleksandra Smyka , 6 lat
Aurelia Łukasiewicz, 6 lat
Piotr Płodzik , 6 lat
Olga Korzeniewska , 6 lat
Wojciech Sierszyński , 6 lat
Wiktoria Leszczyńska , 6 lat
Praca pt. Lampa Lawa
Opis pracy: Przedszkolaki z grupy Pszczółki w ramach Kółka Doświadczalno-Eksperymentalnego wykonały doświadczenie o nazwie "Lampa Lawa" .
Eksperyment wręcz hipnotyzujący, bo na poruszające się w górę i w dół kolorowe bąbelki można patrzeć bez końca. Dzieci były zachwycone tym doświadczeniem. Do wody dodaliśmy klika kropli barwnika i całość wlaliśmy do szklanki z olejem. Pierwsze wrażenia wywołał u Was efekt WOW, bo wlewana woda już zaczęła przypominać bąbelki, a gdy dodaliśmy tabletkę z witaminą C zupełnie zatraciliśmy się w tym eksperymencie. Tym bardziej, że po każdej dodanej kolejnej tabletce spektakl zaczyna się od nowa! Super Eksperyment :-)
Praca pt. Ciecz nienewtonowska
Opis pracy: Kolejnym naszym eksperymentem było zrobienie cieczy nienewtonowskiej.
Jest to bardzo proste doświadczenie. Każdy przedszkolak z nim sobie poradził bez najmniejszego problemu. Udało nam się złapać wodę w ręce, gdy dodaliśmy do niej mąkę ziemniaczaną. Uzyskana papka jest fascynująca w dotyku. Zgniatana w ręce ma konsystencję plasteliny, a pozostawiona sama sobie przelewa się przez palce. Koniecznie musicie jeszcze raz to doświadczenie powtórzyć. Była świetna zabawa.
Praca pt. Slaim
Opis pracy: Bardzo lubimy eksperymentować i zdobywać nowe doświadczenia a przy tym świetnie się bawić oraz rozwijać nasze bodźce. Do tego doświadczenia potrzebowaliśmy pasty do zębów, barwnika i odrobinę wody i soli. Wszystko dokładnie wymieszaliśmy i już mamy naszego slaima.
Autor pracy:
ZOFIA MAZURKIEWICZ, 14 lat
Praca pt. Magiczna kula!
Opis pracy: Rozszerzalność temperaturowa ciał stałych czyli „Magiczna kula!”
(doświadczenie z pierścieniem Gravesanda)
Do przeprowadzenia doświadczenia potrzebujemy:
1 szt. kulki zawieszonej na łańcuszku, 1 szt. pierścienia, 1 palnik spirytusowy, 1 zlewkę z zimną wodą, szczypta cierpliwości.
Rozmiar kulki i pierścienia powinny być dobrane w ten sposób, by w temperaturze pokojowej kulka swobodnie przechodziła przez pierścień.
Krok 1.
Przygotuj kulkę i pierścień pozostawiając je na pewien czas w tej samej temperaturze pokojowej.
Krok 2.
Sprawdź czy kulka swobodnie przechodzi przez pierścień.
Krok 3.
Zachowując ostrożność uruchom palnik i umieść nad jego płomieniem kulkę. Odczekaj kilka minut.
Krok 4.
Spróbuj przełożyć nagrzaną kulkę przez pierścień. Udało Ci się? Przypuszczam, że nie. Wiesz dlaczego?
Dzieje się tak ponieważ pod wpływem temperatury cząsteczki, z której zbudowana jest kulka zaczynają poruszać się szybciej a gdy ich prędkość rośnie zwiększa się również odległość między nimi. Cząsteczki „rozpychają się” między sobą a wokół nich tworzy się więcej miejsca. Co się wtedy dzieje? Kulka zwiększa swoją objętość. Staje się większa. Nie można już przełożyć jej przez pierścień.
Krok 5.
Zanurz gorącą kulkę w pojemniku z zimną wodą. Co zaobserwowałeś? Nad pojemnikiem unosi się para. Wiesz dlaczego? Ciepło zgromadzone w kulce powoduje parowanie wody. Kulka oddaje swoje ciepło do zimnej cieczy. Jej cząsteczki zwalniają swój ruch a objętość się zmniejsza.
Krok 6.
Spróbuj przełożyć schłodzoną kulkę przez pierścień. Udało Ci się? Przypuszczam, że tak.
Gratuluję! Doświadczenie wykonane wzorowo!
Autor pracy:
Maksymilian Golec, 16 lat
Praca pt. Generator termoelektryczny
Zespół:
Nikola Kmiecik, 14 lat
Krzysztof Martyniszyn, 14 lat
Wiktor Gruszczyński, 14 lat
Julia Kruk, 14 lat
Praca pt. Zjawisko luminescencji - świetlny eksperyment
Zespół:
Mateusz Groszek, 18 lat
Konrad Korgol, 18 lat
Praca pt. Fala przy różnych częstotliwościach
Autor pracy:
Kaja Jęczeń, 14 lat
Praca pt. Gęstość substancji
Praca pt. Próżnia w puszce
Autor pracy:
Julia Hotała, 14 lat
Praca pt. Lampa Alladyna
Praca pt. Konwekcja cieczy
Autor pracy:
Kornelia Gałka, 13 lat
Praca pt. Wahadło świecowe
Opis pracy: Świeczkę nadziewamy na wykałaczkę lub igłę. Knot świeczki musi wystawać z obu jej stron. Staramy się przebić świeczkę na środku, tak aby po ustawieniu na dwóch wysokich pojemnikach ta utrzymywała się nieruchomo. Świeczka musi mieć miejsce, aby mogła się obracać. Podpalamy ją z obu stron. Podpalony knot będzie powodował topienie i parowanie wosku przez co zmieniać się będzie ciężar każdej ze stron i równowaga świecy zostanie zaburzona. Świeczka będzie się swobodnie przechylać. Strona na której płomień będzie większy (przez co będzie szybciej topił wosk) będzie się mocniej nachylać ku dołowi. Jeśli doświadczenie zostanie wykonane poprawnie świeca będzie się naprzemiennie przechylać na obie strony.
Zespół:
Julia Kusiak, 14 lat
Aleksandra Chołody, 13 lat
Praca pt. Stan Nieważkości
Autor pracy:
ANTONI ONISZCZUK, 14 lat
Praca pt. Barwne czupryny
Opis pracy: Barwne czupryny
Barwne czupryny, które widać na zdjęciach to nie włosy zaczarowanej księżniczki ani fajerwerki, tylko… światłowody! To są takie cienkie elastyczne włókna wykonane ze szkła kwarcowego lub plastiku. Światłowody przenoszą światło z jednego miejsca do drugiego w wyniku szeregu odbić promienia świetlnego od wewnętrznych ścianek – promień ten biegnie wzdłuż załamań i skrętów włókna. Zjawisko takie nosi nazwę całkowitego wewnętrznego odbicia. Zachodzi ono na granicy dwóch ośrodków przezroczystych, gdy światło w drugim ośrodku rozchodzi się szybciej niż w pierwszym, a kat padania światła jest większy od kata granicznego.
Światło „wpuszczone” z jednej strony światłowodu nie „wychodzi” z włókna aż do jego zakończenia – promień światła w wyniku powyższych uwarunkowań zostaje po prostu „uwięziony”!
Zjawisko to znalazło powszechne zastosowanie w telekomunikacji (np. szybki internet!) oraz w medycynie (np. endoskopia).
Praca pt. Sztuczny śnieg czyli jak zrobić zimę o każdej porze roku :)
Autor pracy:
MAGDALENA DYRKA, 14 lat
Praca pt. Rozszerzalność temperaturowa gazów
Praca pt. Wiecznie suchy piasek
Opis pracy: Czy możliwe jest stworzenie piasku, który nigdy nie jest mokry?
Sprawdźmy.
Do wody wsypuję nietypowy piasek, który tworzy pod jej powierzchnią różnorodne formy. Kiedy jednak piasek wyjmuję nad powierzchnię wody, jest on natychmiast suchy. Dlaczego?
Ten piasek jest naprawdę magiczny. To niby zwykły piasek, ale został pokryty substancją hydrofobową czyli taką, która nie lubi wody i odpycha jej cząsteczki od siebie. W ten sam sposób woda działa na powierzchnię kurtki przeciwdeszczowej lub parasola - woda nie wnika między włókna tkaniny, tylko spływa po ich hydrofobowej powierzchni.
Substancja hydrofobowa, którą pokryto piasek, ma budowę niepolarną, a woda - polarną. Takie dwie substancje o różnej budowie nie mieszają się ze sobą. To dlatego piasku nie może zmoczyć woda, ale olej już tak. Bo olej ma budowę niepolarną czyli podobną do substancji pokrywającej piasek.
Tym niezwilżalnym piaskiem można bawić się tylko w takich cieczach, których budowa jest polarna - inaczej nici z podwodnych rzeźb!
Autor pracy:
Mikołaj Wybacz, 15 lat
Praca pt. Akustyczna lewitacja
Zespół: Pyczek
Paulina Pyczek, 13 lat
Oliwia Faucz, 13 lat
Praca pt. Lampa Lava
Zespół: Sobczyk
Hanna Sobczyk, 13 lat
Natalia Janus, 13 lat
Gabriela Chrabąszcz, 13 lat
Praca pt. Podciśnienie ma moc.
Zespół: Prędkotka
Filip Prędotka, 13 lat
Norbert Ziólkowski, 13 lat
Praca pt. Prąd z ogródka
Autor pracy:
CYPRIAN KNIEJA, 8 lat
Praca pt. HELIKOPTER
Autor pracy:
Gabriela Czerw, 10 lat
Praca pt. Słoikowa pompa
Autor pracy:
Karol Czerw, 7 lat
Praca pt. Przewrotna woda
Autor pracy:
Wiktor Kardasz, 14 lat
Praca pt. Doświadczenie podciągania kapilarnego
Opis pracy: Doświadczenie podciągania kapilarnego
Podciąganie kapilarne , kapilarność – jest to zdolność materiałów do podciągania wody ku górze. Dzieje się tak z powodu właściwości fizycznych wody,
które nazwane zostały siłami kapilarnymi.
W przedstawionym doświadczeniu zjawisko podciągania kapilarnego ma miejsce do momentu, wyrównania poziomu cieczy w każdym z naczyń
Autor pracy:
Paweł Kardasz, 13 lat
Praca pt. Gasnąca świeczka
Autor pracy:
Artur Kopciński, 13 lat
Praca pt. Butelka "rakieta"
Autor pracy:
Kacper Molenda, 13 lat
Praca pt. Moc napięcia powierzchniowego wody
Autor pracy:
Wiktoria Gołuch, 13 lat
Praca pt. wulkan
Autor pracy:
Zofia Posiej, 13 lat
Praca pt. Topnienie lodu przyspieszone 350 razy - film poklatkowy
Zespół: Żabki
Emilia Jasińska, 6 lat
Weronika Świątek, 6 lat
Zofia Zielińska, 6 lat
Maja Lepionka, 6 lat
Zuzanna Król, 6 lat
Lilianna Morawicka, 6 lat
Jakub Kusiak, 6 lat
Oskar Szajna, 6 lat
Karol Kozak, 6 lat
Praca pt. Tęcza w probówce
Opis pracy: Mali odkrywcy z grupy przedszkolnej "Żabki" otrzymali tęczę w probówce. Najpierw wsypali odpowiednie ilości cukru do wody w zlewkach( zero, dwie, cztery i sześć łyżeczek na 50 ml wody). Następnie zabarwili słodką wodę paskami kolorowej bibuły. Kluczowe było wlewanie zabarwionej wody do probówek pipetą. W odpowiedniej kolejności, z cierpliwością i precyzją, zaczynając od roztworu o największej ilości cukru ( największej gęstości) a kończąc na wodzie bez cukru. Efekt zaskoczył małych eksperymentatorów.
Praca pt. Wulkan w słoiku
Opis pracy: Soda i ocet - tyle wystarczyło by "wybuchł wulkan na zajęciach. Odmierzanie sody, ozdabianie słoików i efekt "WOW" po wlaniu octu do sody to coś na co cała grupa czekała. Wydzielający się w reakcji dwutlenek węgla dał dużo piany, która nie mieszcząc się w słoiku spektakularnie a niego wypływała.
Praca pt. Samopompujący się balon.
Opis pracy: Kolejne doświadczenie z wykorzystaniem sody i octu. Tym razem wydzielający się dwutlenek węgla udało się złapać do balona. Gazu wystarczyło do napompowania niewielkiego balona.
Autor pracy:
Mikołaj Wybacz, 15 lat
Praca pt. Obrazowanie smugowe
Autor pracy:
Szymon Ferens, 14 lat
Praca pt. Huśtawka
Zespół:
Mikołaj Wysoczyński, 14 lat
Michał Niemczuk, 14 lat
Bartek Mandziuk, 14 lat
Praca pt. Strzał z butelki
Autor pracy:
Zuzanna Niezgoda, 13 lat
Praca pt. Lewitujące jajko
Opis pracy:
Zespół: Żabki
Emilia Jasińska, 6 lat
Weronika Świątek, 6 lat
Zofia Zielińska, 6 lat
Maja Lepionka, 6 lat
Zuzanna Król, 6 lat
Lilianna Morawicka, 6 lat
Jakub Kusiak, 6 lat
Oskar Szajna, 6 lat
Karol Kozak, 6 lat
Praca pt. Ciecz czy ciało stałe?
Opis pracy: "Żabki" z grupy przedszkolnej Szkoły Podstawowej im. Ordynacji Zamoyskiej w Sabaudii sprawdzały czy mieszanina wody z mąką ziemniaczaną jest cieczą czy ciałem stałym. Gdy już udało im się zrobić kulkę i przestawały ją ugniatać to kulka się rozpływała. Gdy dmuchały na powierzchnię to otrzymywały fale, a gdy dmuchały przez słomkę to były wybuchy i rozpryski. Nie udało się ustalić czy to ciecz czy nie ciecz.
Autor pracy:
Maksymilian Golec, 16 lat
Praca pt. Wytwarzanie energii elektrycznej przy pomocy ogniwa fotowoltaicznego
Opis pracy: Aby przeprowadzić doświadczenie potrzebujemy: ogniwo fotowoltaiczne, amperomierz, woltomierz, diodę świecącą i rezystor. Łączymy elementy według schematu montażowego. Przez zmienianie sposobu oświetlania panelu fotowoltaicznego zmienia się napięcie i prąd wytwarzany przez niego. Teraz możemy zrobić pomiary wytwarzanej energii przy różnym oświetleniu np. żarówka wolframowa, żarówka LED, żarówka energooszczędna, promieniowanie słoneczne.
Autor pracy:
Patryk Warmiński, 13 lat
Praca pt. Znikający styropian
Opis pracy:
Styropian nie ma żadnych szans w starciu z rozpuszczalnikiem chlorokauczukowym. Rozpuszcza się całkowicie, więc można odnieść wrażenie, że po prostu znika. Dzieje się tak dlatego, ponieważ styropian składa się w 98% z powietrza. Kiedy więc rozpada się struktura polimerów w wyniku działania rozpuszczalnika, powietrze ulatnia się, a ze styropianu prawie nic nie zostaje.
Autor pracy:
Franciszek Dudek , 9 lat
Praca pt. ,,Jak powstają kolory?'' oraz ,,Wybuch wulkanu''
Opis pracy: Opiekun: mgr Agnieszka Szczerba, Szkoła Podstawowa im Ordynacji Zamoyskiej w Sabaudii.
PIERWSZY EKSPERYMENT polegał na wlaniu wody do 5 szklanek.
Dzieci w 1 szklance zmieszały wodę z czerwoną farbą, szklanka nr 2 była z czystą wodą, szklanka nr 3 z żółtą farbą, 4 szklanka z czystą wodą i 5 szklanka z niebieską farbą. Po zmoczeniu ręcznika papierowego w szklankach z farbami, dzieci mogły zobaczyć dzięki jakiemu połączeniu farb powstanie kolor pomarańczowy i zielony.
DRUGI EKSPERYMENT Dzieci wsypały do słoika sodę oczyszczoną, płyn do mycia naczyń, kilka kropelek barwnika spożywczego a na końcu dodały ocet i wybuch wulkanu gotowy!
Praca pt. "FrankoLab - Wulkaniczny wybuch"
Autor pracy:
Mateusz Zyśk, 13 lat
Praca pt. Wirujące balony
Show demonstracyjne
Zapraszamy do obejrzenia 4 filmów, przedstawiających po kilka-klikanaście doświadczeń każdy,
przygotowanych przez nasz zespół specjalnie dla uczestników konkursu "Aktywni Eksperymentatorzy".
Sfinansowano przez Narodowy Instytut Wolności
– Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020